فلفل زینتی
شرکت های فنی مهندسی کشاورزان جوان
اطلاع رسانی به مدیران عامل شرکتهای فنی مهندسی کشاورزی خراسان رضوی
دو شنبه 10 مهر 1391برچسب:فلفل, :: 8:25 :: نويسنده : ساسان

معرفی گیاه گلدانی-فلفل زینتیornamental chili pepper .این گیاه با نام علمی Capsicum annum به خانواده Solanaceae تعلق دارد. اگرچه در نام علمی این گیاه از کلمه annual به معنی یکساله استفاده شده است اما این گیاه در حقیقت یکساله نیست و در مناطقی که زمستان معتدلی دارند و یا در فضای محافظت شده می‌تواند چندین فصل رشد را سپری کند. البته این گیاه بعد از سپری کردن دوران میوه‌دهی که حدود 6 هفته طول می‌کشد، زیبایی خاص خود را از دست می‌دهد و احتمال اندکی دارد که صاحب گلدان آن را نگهدارد. از نامهای دیگر این گیاه می‌توان به christmas pepper اشاره کرد که معنی فلفل کریسمس است زیرا میوه‌های این گیاه در صورت نگهداری در گلدان در زمان کریسمس در اوج زیبایی هستند. ساقه به ارتفاع 60 سانتیمتر می‌رسد. گلها سفید و ستاره‌ای شکل هستند. در یک گیاه نیز با رشد میوه ، رنگ آن تغییر می‌کند. میوه نابالغ سبز است سپس زرد بعد از آن نارنجی و در نهایت قرمز می شود. برخی ارقام نیز میوه‌هایی به رنگ بنفش دارند که گاهی ته مایه رنگ سیاه نیز در آنان مشاهده می‌شود. همین امر به زیبایی گیاه می افزاید. ارتفاع گیاه به 30 سانتیمتر می‌رسد. لازم به توضیح است که در زبان انگلیسی به فلفلهایی که طعم تندی ندارند pepper گفته می شود و فلفلهایی که طعم تندی دارند chili خوانده می‌شود. از آنجاییکه میوه این گیاه تند است و به دلیل رنگ می‌تواند کودکان را به سمت خود جذب کند در صورت داشتن این گیاه در منزل مراقب کودکان خود باشید.
آبیاری: خاک را مرطوب نگهدارید. یعنی هر روز گیاه را آب دهید اما مراقب باشید تا خاک گلدان باتلاقی نشود. برای افزایش رطوبت هوای اطراف گیاه می‌توانید با آبی که فاقد املاح است گیاه را تا زمان تشکیل شدن میوه ها هر روز غبارپاشی کنید.
دما:در طی شب دمای 16-13 درجه سانتیگراد و در طی روز 24-21 درجه سانتیگراد مناسب است. اگر هوا بیش از اندازه گرم شود شاخه‌ها بلند می‌شوند و ظاهر گیاه نامناسب می‌شود.این شاخه‌ها را هرس کرده و آنها را قطع کنید تا شاخه‌های جانبی شروع به رشد کنند. همچنین هوای گرم موجب ریزش برگهای گیاه و پژمردن کل گیاه نیز می‌شود. هوای سرد نیز موجب توقف رشد گیاه و سیاه شدن برگهای گیاه می‌شود. البته بکارگیری مواد براق کننده برگها نیز موجب سیاه شدن برگهای این گیاه می‌شود.
نور: حداقل به 4 ساعت نور مستقیم نیاز دارد و مابقی روز نیز محیط باید روشن و پرنور باشد. نور محیط اگر کم باشد میوه‌ها زرد رنگ باقی می‌مانند و قرمز نمی‌شوند.
خاک: زهکش خاک باید خوب باشد بنابراین از مخلوطهای خاکی که این خصوصیت را دارند استفاده کنید. اگر به گیاه کودهایی بدهید که محتوی نیتروژن زیادی هستند، گلدهی و در نتیجه میوه‌دهی گیاه به تأخیر می‌افتد و از میزان آن نیز کاسته می‌شود.
تکثیر: به راحتی از طریق دانه در طی فصل بهار تکثیر می شوند. بعد از کاشتن بذرها روی آنها را نپوشانید زیرا بذرها برای جوانه زدن به نور احتیاج دارند. دمای خاک را اگر بتوانید در حد 25 درجه سانتیگراد نگه دارید بذرها بهتر جوانه می‌زنند. جوانه زدن در حدود 20 روز طول می کشد.
آفات و بیماری‌ها: بیماریهای آنتراکنوز سوختگی فیتوفتورا و کپک سفید گاهی مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. علائم عمومی عبارتند ایجاد زخم بر روی میوه ، پژمردگی عمومی و سایه شدن ساقه. لکه برگی باکتریایی و پوسیدگی نرم باکتریایی نیز از جمله دیگر بیماریها است. کنه قرمز، شته ، معدنچی برگ و تریپس از جمله آفات این گیاه هستند.

منابع:
http://www.gardenguides.com/85476-capsicum-annuum-disease



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • ردیاب خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شرکت های فنی مهندسی کشاورزان جوان و آدرس fanykshavarzi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 128
بازدید کل : 26110
تعداد مطالب : 204
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1



آخرین اخبار مشهد: