شرکت های فنی مهندسی کشاورزان جوان
اطلاع رسانی به مدیران عامل شرکتهای فنی مهندسی کشاورزی خراسان رضوی
دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:سایت ناظرین, :: 10:32 :: نويسنده : ساسان
یک شنبه 16 مهر 1391برچسب:همه, :: 10:1 :: نويسنده : ساسان

((               اگر انسانها بدانند با هم بودنشان چقدر محدود است

 محبتشان به هم نا محدود میشود        ))

><<حضرت علی علیه السلام >><

دو شنبه 10 مهر 1391برچسب:یاد مازندران, :: 8:58 :: نويسنده : ساسان
دو شنبه 10 مهر 1391برچسب:انجمن, :: 8:29 :: نويسنده : ساسان

هر روز به سایت انجمن شرکتهای فنی مهندسی کشاورزی  خراسان رضوی سر بزنید و از اخرین اقدامات دبیر انجمن در خصوص تفاهم نامه ها و قرارداداهاو آخرین بخشنامه های مطلع شوید آدر سایت :http://anjomankhr.com

دو شنبه 10 مهر 1391برچسب:فلفل, :: 8:25 :: نويسنده : ساسان

معرفی گیاه گلدانی-فلفل زینتیornamental chili pepper .این گیاه با نام علمی Capsicum annum به خانواده Solanaceae تعلق دارد. اگرچه در نام علمی این گیاه از کلمه annual به معنی یکساله استفاده شده است اما این گیاه در حقیقت یکساله نیست و در مناطقی که زمستان معتدلی دارند و یا در فضای محافظت شده می‌تواند چندین فصل رشد را سپری کند. البته این گیاه بعد از سپری کردن دوران میوه‌دهی که حدود 6 هفته طول می‌کشد، زیبایی خاص خود را از دست می‌دهد و احتمال اندکی دارد که صاحب گلدان آن را نگهدارد. از نامهای دیگر این گیاه می‌توان به christmas pepper اشاره کرد که معنی فلفل کریسمس است زیرا میوه‌های این گیاه در صورت نگهداری در گلدان در زمان کریسمس در اوج زیبایی هستند. ساقه به ارتفاع 60 سانتیمتر می‌رسد. گلها سفید و ستاره‌ای شکل هستند. در یک گیاه نیز با رشد میوه ، رنگ آن تغییر می‌کند. میوه نابالغ سبز است سپس زرد بعد از آن نارنجی و در نهایت قرمز می شود. برخی ارقام نیز میوه‌هایی به رنگ بنفش دارند که گاهی ته مایه رنگ سیاه نیز در آنان مشاهده می‌شود. همین امر به زیبایی گیاه می افزاید. ارتفاع گیاه به 30 سانتیمتر می‌رسد. لازم به توضیح است که در زبان انگلیسی به فلفلهایی که طعم تندی ندارند pepper گفته می شود و فلفلهایی که طعم تندی دارند chili خوانده می‌شود. از آنجاییکه میوه این گیاه تند است و به دلیل رنگ می‌تواند کودکان را به سمت خود جذب کند در صورت داشتن این گیاه در منزل مراقب کودکان خود باشید.
آبیاری: خاک را مرطوب نگهدارید. یعنی هر روز گیاه را آب دهید اما مراقب باشید تا خاک گلدان باتلاقی نشود. برای افزایش رطوبت هوای اطراف گیاه می‌توانید با آبی که فاقد املاح است گیاه را تا زمان تشکیل شدن میوه ها هر روز غبارپاشی کنید.
دما:در طی شب دمای 16-13 درجه سانتیگراد و در طی روز 24-21 درجه سانتیگراد مناسب است. اگر هوا بیش از اندازه گرم شود شاخه‌ها بلند می‌شوند و ظاهر گیاه نامناسب می‌شود.این شاخه‌ها را هرس کرده و آنها را قطع کنید تا شاخه‌های جانبی شروع به رشد کنند. همچنین هوای گرم موجب ریزش برگهای گیاه و پژمردن کل گیاه نیز می‌شود. هوای سرد نیز موجب توقف رشد گیاه و سیاه شدن برگهای گیاه می‌شود. البته بکارگیری مواد براق کننده برگها نیز موجب سیاه شدن برگهای این گیاه می‌شود.
نور: حداقل به 4 ساعت نور مستقیم نیاز دارد و مابقی روز نیز محیط باید روشن و پرنور باشد. نور محیط اگر کم باشد میوه‌ها زرد رنگ باقی می‌مانند و قرمز نمی‌شوند.
خاک: زهکش خاک باید خوب باشد بنابراین از مخلوطهای خاکی که این خصوصیت را دارند استفاده کنید. اگر به گیاه کودهایی بدهید که محتوی نیتروژن زیادی هستند، گلدهی و در نتیجه میوه‌دهی گیاه به تأخیر می‌افتد و از میزان آن نیز کاسته می‌شود.
تکثیر: به راحتی از طریق دانه در طی فصل بهار تکثیر می شوند. بعد از کاشتن بذرها روی آنها را نپوشانید زیرا بذرها برای جوانه زدن به نور احتیاج دارند. دمای خاک را اگر بتوانید در حد 25 درجه سانتیگراد نگه دارید بذرها بهتر جوانه می‌زنند. جوانه زدن در حدود 20 روز طول می کشد.
آفات و بیماری‌ها: بیماریهای آنتراکنوز سوختگی فیتوفتورا و کپک سفید گاهی مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. علائم عمومی عبارتند ایجاد زخم بر روی میوه ، پژمردگی عمومی و سایه شدن ساقه. لکه برگی باکتریایی و پوسیدگی نرم باکتریایی نیز از جمله دیگر بیماریها است. کنه قرمز، شته ، معدنچی برگ و تریپس از جمله آفات این گیاه هستند.

منابع:
http://www.gardenguides.com/85476-capsicum-annuum-disease

دو شنبه 10 مهر 1391برچسب:باغبانی سبز, :: 8:20 :: نويسنده : ساسان

 

نویسنده: آزاده رشیدی - ۱۳٩۱/٧/٩

معرفی گیاه گلدانی-بنفشه آفریقایی African violet

این گیاه با نام علمی Saintpaulia ionantha  به خانواده Gesneriaceae تعلق دارد و بومی تانزانیا و جنوب شرقی کنیا (واقع در قاره آفریقا) است . بنفشه آفریقایی گیاهی علفی و چند ساله است و به دلیل شباهت گلهایش به گل بنفشه به این نام خوانده می‌شود و از نظر گیاهشناسی نسبتی با گل بنفشه ندارد. این گیاه معمولا به شکل گلدانی نگهداری می‌شود اما در صورت مساعد بودن شرایط محیطی، می‌توان آن را در فضای باز نیز کشت نمود. بنفشه آفریقایی 15-6 سانتیمتر ارتفاع دارد و بر روی زمین به شکل افقی نیز 30-6 سانتیمتر فضا اشغال می‌کند. طول برگها 8.5-2.5 سانتیمتر و طول دمبرگها 10-2 سانتیمتر و پوشیده از موهایی نرم است و بافتی آبدار دارند. گلها به قطر 3-2 سانتیمتر است و در هر گل‌آذین حدود 10-3 و گاهی بیشتر از این تعداد گل وجود دارد. رنگ گل در گونه های وحشی این گیاه بنفش، ارغوانی، آبی کمرنگ و سفید است. در اثر برنامه های دو رگه گیری نمونه‌هایی تولید شده اند که تعداد گلبرگهای بیشتری دارند و برخی نیز گلهایی دو رنگ و یا با حاشیه‌هایی از رنگ متفاوت دارند.

آبیاری: خاک باید همواره مرطوب نگهداشته شود اما این به معنی خیس و غرقاب شدن خاک نیست . همچنین برگسار باید خشک باقی بمانند. ریزش قطرات آب بر روی برگها موجب ظهور لکه‌هایی با رنگ روشن بر روی پهنه آنان می‌شود(به قسمت مشکلات مراجعه کنید) و گلها نیز در اثر پاشش قطرات آب شفاف و کمرنگ می‌شوند به همین دلیل برخی از پرورش دهندگان گلدانهای بنفشه آفریقایی را از قسمت تحتانی آب می‌دهند تا احتمال برخورد آب با برگسار را به حداقل برسانند. بدین صورت که زیر گلدانی را ابتدا از آب پر می‌کنند . آب از طریق منافذ ته گلدان به خاک گلدان نفوذ می‌کند و به سمت بالا حرکت می‌کند . 45-30 دقیقه گلدان در زیر گلدانی پر از آب باقی می‌ماند. سپس آب زیر گلدانی خالی می‌شود. یکی از مشکلات آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدگی ریشه یا طوقه گیاه است. برای افزایش  رطوبت هوای اطراف این گیاه در روزهای گرم نیز عمل غبارپاشی را انجام ندهید. بلکه این کار را می‌توان به گونه‌ای دیگر انجام داد بدین صورت که یک زیر گلدانی که قطر آن بیشتر از قطر گلدان است انتخاب کنید و درون آن را تقریبا تا تمامی ارتفاع آن سنگریزه بریزید . سپس درون این زیرگلدانی آب بریزید البته به نحوی که ارتفاع آب تا نیمه ارتفاع زیر گلدانی باشد. حال گلدان بنفشه افریقایی را بر روی این سنگریزه ها بگذارید. با این روش گیاه با آب در تماس نیست تا جذب آب از طریق منافذ انتهای گلدان صورت گیرد. اما تبخیر آب درون زیر گلدانی رطوبت مورد نیاز برگسار را در هوای گرم و خشک (همانند زمستان که به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی محیط داخل خانه گرم و خشک می‌شود) تامین کند.

دما: بهترین دما در طی روز 30-26 درجه سانتیگراد و در طی شب در حدود 15 درجه سانتیگراد است. دمای سرد موجب کوتاهی قامت گیاه و کاهش رشد آن می‌شود.حتی اگر چنین گیاهی به مکان گرم منتقل شود مدتی طول خواهد کشید تا به شکل عادی رشد کند. در هوای گرم و بالای 30 درجه سانتیگراد حساسیت این گیاه به بیماری پوسیدگی بیشتر خواهد شد.

نور: مکان باید پر نور باشد اما از نور مستقیم آفتاب بخصوص در ماه‌های گرم سال باید جلوگیری کرد. نور زیاد موجب پریدگی رنگ برگها می‌شود. البته در ماه‌های سرد سال همانند فصل زمستان تابش نور مستقیم آفتاب مشکلی را برای گیاه ایجاد نمی‌کند. وجود 12 ساعت روشنایی به گلدهی بهتر این گیاه کمک خواهد کرد.

خاک: خاکی با دو قسمت خاک نرم یک قسمت خاکبرگ یا پیت و یک قسمت شن یا پرلایت برای این گیاه مناسب است. خاک باید زهکش خوبی داشته باشد تااب را درون خود نگه ندارد. در تهیه بستر کاشت این گیاه اصولا موادی همانند کمپوست ، خاک باغچه و یا خاک لوم باید نیمی از حجم مخلوط کاشت را تشکیل دهند و نیمی دیگر باید از ورومی‌کولایت یا پرلایت تشکیل شود تا مخلوط خاکی از زهکش خوبی برخوردار شود. وقتی گیاه را داخل خاک می‌گذارید مراقب باشید تا طوقه بالای سطح خاک باشد. گلدان بنفشه آفریقایی را سالی یک مرتبه عوض کنید و یا زمانی که طول ساقه گیاه 3-2 سانتیمتر شد این کار را انجام دهید. برخی از پرورش دهندگان زمانی که عرض گیاه (منظور از عرض گیاه فضایی است که گیاه به شکل افقی اشغال می‌کند) 3 برابر قطر دهانه گلدان شد موقع مناسبی برای تعویض گلدان معرفی کرده‌اند. گلدان را خیلی بزرگتر از گیاه انتخاب نکنید برای گیاهی که 22-20 سانتیمتر عرض دارد گلدانی با قطر 8-7 سانتیمتر و برای گیاهی که 30 سانتیمتر عرض دارد گلدانی با قطر 10 سانتیمتر انتخاب کنید. انتخاب گلدان بزرگ باعث می‌شود گیاه رشد کند اما فقط برگ دهد و تا زمانی که ریشه‌ها فضای داخلی گلدان را پر نکنند گیاه گل نخواهد داد. گلدان این گیاه را دیگر عوض نکنید بلکه به ان زمان دهید تا به شکل طبیعی رشد کند و گل بدهد. در طی فصل رشد وجود برگهای ریز و با تعداد کم نشاندهنده کمبود مواد غذایی است. در این حالت هر دو هفته یکبار می‌توان از کودهای محلول که مخصوص گیاهان آپارتمانی است استفاده کرد.

تکثیر: از قلمه برگ در طی بهار می‌توان استفاده کرد. برگ بالغ را به همراه 2-1 سانتیمتر از دمبرگ آن مورد نیاز است. برگها از قسمت دمبرگ خود در داخل شن و یا ورمی‌کولایت طوری قرار می‌گیرند که بیشتر پهنه برگ داخل بستر کاشت فرو رود.سپس بستر را اب دهید. هوا باید مرطوب نگهداشته شود که می‌توان بدین منظور در اطراف محیط کاشت قلمه‌ها پلاستیک شفافی کشید تا رطوبت در اطراف قلمه‌ها باقی بمانند. تولید گیاهان جدید از قلمه‌های برگ 6-2 ماه زمان می برد. بعد از آنکه گیاه جدید 3-2 برگ داشتند می‌توان آنان را جابجا کرد. از بذر این گیاه نیز جهت تکثیر آن استفاده می‌شود. بذرها بسیار ریز هستند که باید در بستری همانند شن کاشته شوند و آبیاری هم از قسمت تحتانی ظرف انجام شود تا بذرها هنگام آبیاری جابجا نشوند. حرارت محیط 20 درجه و ظرف به دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری شود تا در طی 3-2 هفته بذرها جوانه بزنند و گیاهان جوان رشد کنند. تقسیم بوته در بهار از دیگر روشهای تکثیر این گیاه است.

مشکلات: باقی ماندن آب در اطراف طوقه مشکل پوسیدگی طوقه و یا قسمت پایین ساقه را بوجود می‌آورد. پوسیدگی طوقه و ریشه این گیاه در اثر قارچ پتیوم ایجاد می‌شود و ابیاری بیش از اندازه یا زهکش نامناسب بستر کاشت موجب شیوع بیشتر این بیماری خواهد شد. ریشه و طقه سیاه و نرم می‌شوند و برگها پژمرده می‌شوند. در مورد این بیماری پیشگیری بهتر از درمان است بنابراین حتما از خاک ضدعفونی شده برای کاشت این گیاه استفاده کنید و گلدانهای مورد استفاده را نیز به خوبی تمیز کنید (راه حل آن در قسمت انتهای مطلب آورده شده است). مخلوط خاکی باید مصرف شود که زهکش خوبی داشه باشد. هنگام کاشت گیاه نیز طوقه بالای سطح خاک قرار گیرد. پوسیدگی دمبرگها موجب ظهور زخمهایی نارنجی-قهوه‌ای رنگ بر روی دمبرگها در قسمتهایی که آنان با لبه گلدان و یا خاک تماس دارند می‌شود.این مسئله با تجمع نمکهای ناشی از کودهایی که مصرف می‌شود، تشدید می‌شود. برای کاهش این بیماری باید هر چند وقت یکبار با آب خاص و عاری از املاح، گیاه را آبیاری کرد تا نمکهای اضافی که در خاک جمع شده اند شسته شوند و از گلدان خارج گردند همچنین می‌توان لبه گلدانها را با ورقه‌های آلومینیومی پوشاند تا رگبرگها با لبه گلدان تماس نداشته باشند. مشکل لکه حلقوی و یا کلروز برگها که به صورت  حلقه‌ها و یا خطوط سفید یا زرد رنگ بر روی برگها ایجاد می‌شود به دلیل ریزش آب سرد بر روی برگها و یا تابش نور مستقیم افتاب بر روی برگهای مرطوب است که با آبیاری دقیق گیاه ، عدم استفاده از آب سرد در حین آبیاری (می‌توان از آبی استفاده کرد که دمای حدود 25 درجه سانتیگراد است) و جلوگیری از خیس شدن برگها قابل جلوگیری است. سوختگی بوترتیس که بر اثر قارچ بوترتیس ایجاد می‌شود منجر به ظهور نواحی زخمی آبدار در قسمت زیرین برگ  می‌شود . این لکه‌ها می‌توانند بزرگ شوند تا زمانی که کل برگ قهوه‌ای یا سیاه شود . گلها نیز به همین ترتیب آلوده می‌شود. رطوبت بالای محیط، تهویه بد هوا (فاصله بسیار کم گلدانها با یکدیگر در گلخانه)، نور کم محیط از جمله موارد تشدید کننده این بیماری هستند که با رعایت آنان می‌توان از شیوع این بیماری تا حد بالایی جلوگیری کرد و گاهی استفاده از سموم قارچکش نیز مورد نیاز واقع می‌شود. سفید پودری از دیگر بیماریهای قارچی این گیاه است که ساقه و دمبرگ و دمگل را در ابتدا گرفتار می‌کند و باغث کاهش کیفیت گل و عمر آن می‌شود. هوای سرد و مرطوب و عدم تهویه مناسب محیط نگهداری گلدانها این بیماری را تشدید می‌کند. برای مبارزه شرایط محیطی را باید بهبود بخشید و همچنین از سموم قارچکش نیز استفاده کرد. کنه های گیاهی از طوقه گیاه تغذیه می‌کنند و موجب بدشکلی، خشکیدگی و رنگ نامناسب برگهای جوان خواهند شد. شپشکهای گیاهی در سطح برگ و یا دمبرگ تجمع می‌کنند و شیره گیاه را مکیده موجب کاهش رشد و بدشکلی گلبرگها خواهند شد و همچنین به دلیل تولید عسلک برگها را چسبناک می‌کنند. شته ها نیز با مصرف شیره گیاهی می‌توانند موجب کاهش رشد و زردی برگسار جدید شوند و با تولید عسلک موجب چسبناک شدن قسمتهای مختلف گیاه بخصوص برگها می‌شوند. تریپسها از برگ و گل گیاه تغذیه یم‌کنند و نواحی نقره‌ای رنگ همراه با لکه‌های سیاه رنگ را بر روی برگها بوجود می‌اورند . غنچه‌های گل بدشکل و کم رنگ می‌شوند و عمر گلها کوتاه می‌شود. برای مبارزه با افات اگر تعداد آنها کمک است می‌توان آنان با کمک یک تکه پارچه نرم از روی گیاه برداشت اما در صورتی که تعداد آنان زیاد است باید از سموم سیستماتیک استفاده کرد. نماتد گره ریشه از جمله آفاتی است ک این گیاه ار تهدید می‌کند. در اثر فعالیت ان گیاه کوتاه قامت و ضعیف می‌شود. بر روی ریشه گره تشکیل می‌شود و طوقه و برگها ضخیم و بدشکل می‌شوند. روی برگها ممکن است گال شکل گیرد. تنها راه نیز از بین بردن گیاهان آلوده است. از دیگر مشکلات این گیاه می‌توان به حساسیت ان به گازهای آشپزخانه و یا هوای کثیف اشاره کرد که موجب زردی ناگهانی برگسار می‌شود و تنها را تعویض مکان گلدان به جایی است که هوای تمیزتری داشته باشد. استفاده از مواد براق کننده شیمیایی نیز موجب سیاه شدن ناگهانی برگها خواهد شد. برگها را با پارچه‌ای نرم پاک کنید.

چگونه مخلوط خاکی را در خانه ضدعفونی کنیم؟ مخلوط خاکی را داخل ظرفی بریزید و بر روی ظرف یک ورقه پوشش آلومینیم فویل بکشید. ظرف را به مدت 30 دقیقه درون فر با دمای 93-82 درجه سانتیگراد قرار دهید. گلدانها را نیز قبل از استفاده مجدد برای 30 دقیقه در ابی که حاوی ماده سفید کننده است به نسبت 9 قسمت آب و 1 قسمت ماده سفید کننده قرار دهید.

 

منابع:

http://en.wikipedia.org/wiki/Saintpaulia

http://www.mygardenpatch.com/20030319062702515.htm

http://www.easybloom.com/plantlibrary/plant/african-violet

http://www.uri.edu/ce/factsheets/sheets/africanviolet.html

دوستان عزیز. استفاده شما از مطالب این وبلاگ مایه خوشحالی من است. لطفا در صورت برداشت و انتشار مطالب این وبلاگ در مکانی دیگر، نام منبع ("وبلاگ باغبانی سبز") را از یاد نبرید.متشکرم.

 
دو شنبه 10 مهر 1391برچسب:رکورد, :: 8:13 :: نويسنده : ساسان

دلیل رکورد شکنی دانش اموختگان کشاورزی در بیکاری

http://elmekeshavarzi.mihanblog.comبرگرفته از وبلاگ علم کشاورزی

 

دلیل رکورد شکنی دانش اموختگان کشاورزی در بیکاری

در هر سیستمی، داده‌های مناسب، خروجی‌های صحیح و منطقی خواهد داشت. یكی از مهم‌ترین عوامل و ورودی‌های مؤثر در روند تولید در بخش كشاورزی، نیروی انسانی كارآمد است. این هدف اگرچه به لحاظ كمی در كشور تحقق یافته اما كارآمدی آن مورد تردید است. عدم هماهنگی و تناسب بین آموزش دانشگاهی و نیازهای بازار كار، مشكلات عدیده‌ای را فراروی دانش‌آموختگان و دست‌اندركاران این بخش قرار داده است. این عدم هماهنگی را می‌توان در موارد زیر خلاصه كرد.
ـ اكثر مراكز دانشگاهی فاقد امكانات مناسب برای آموزش كاربردی دانشجویان بوده و بخش خصوصی نیز در این امر دخالت چندانی ندارد.
ـ اكثر دروس ارائه شده در رشته‌های كشاورزی با نیاز‌های بازار كار و مزرعه هماهنگی نداشته، دانشجو را به سمت حفظ كردن مطالب درسی تا یادگیری نكات كاربردی سوق می‌دهد بطوریكه در نظر سنجی سازمان نظام مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی از 400 صاحب نظر این بخش، مهمترین دلیل بیكاری فارغ التحصیلان نارسایی در آموزش‌های كاربردی دانشگاه‌ها ذكر شده است.
ـ اكثر رشته‌های كشاورزی گرایش‌هایی عمومی اند تا تخصصی. دانشجوی كشاورزی در طول تحصیل در دانشگاه با تضادها و مطالب متفاوتی مواجه می‌شود. آموزش تخصصی و تمركز در یك رشته خاص مورد نیاز بازار می‌تواند باعث كاهش بیكاری دانش آموختگان این بخش شود.

ـ عدم تناسب شدیدی بین پذیرش دانشجو و بازار كار در این بخش وجود دارد. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان مذكور نرخ بیكاری فارغ التحصیلان كشاورزی 24 درصد و 35 هزار نفر (بالاترین نرخ بیكاری در بین دانش آموختگان رشته‌های دانشگاهی) است و این در حالی است كه ساختار نیروی انسانی بخش كشاورزی بسیار نامناسب و غیر تخصصی بوده و تنها 6/0 درصد از شاغلین این بخش دارای تحصیلات دانشگاهی اند. ورودی دانشجویان كشاورزی در سال 82ـ81 در بخش دولتی 13000 و در دانشگاه آزاد اسلامی 28000 نفر بوده است. با توجه به میانگین جذب كارشناس در 25 سال گذشته در بخش‌های دولتی و غیر دولتی كه سه هزار نفر اعلام شده است، تعداد قابل توجهی از این افراد بیكار شده كه علاوه بر هدر دادن سرمایه‌های ملی باعث وارد آمدن فشار‌های روحی و روانی از طرف جامعه و خانواده به فرد می‌شود.

ـ شیوه پذیرش دانشجو توسط دانشگاه‌های دولتی و آزاد فاقد هرگونه بینش و مدیریت آینده نگر است. امام صادق (ع) می‌فرمایند: «كسی كه عملش را بدون بصیرت و دانش انجام دهد مانند كسی است كه در بیراهه سیر می‌كند، هرچه سرعت او بیشتر شود او را از مقصد دورتر می‌كند». حدود 70 درصد از پذیرفته شدگان را خانم‌ها تشكیل می‌دهند كه با توجه به شرایط كار در روستا و مزرعه اكثر این افراد بیكار شده و سرمایه عظیمی از بیت المال از این طریق هدر خواهد رفت. هزینه یك دانشجوی كشاورزی 8/1 برابر یك دانشجوی پزشكی، 5/2 برابر یك دانشجوی فنی و مهندسی و علوم پایه و 7/2 برابر یك دانشجوی علوم انسانی و اجتماعی است. این روند پذیرش در دانشگاه آزاد اسف بارتر است چراكه علاوه بر تعداد بالای پذیرفته شدگان در این دانشگاه تركیب جمعیتی رشته‌ها نیز دارای شاخص مناسبی نیست بطوریكه از مجموع 45900 فارغ التحصیل این دانشگاه طی سال‌های 78ـ68 در رشته‌های كشاورزی و منابع طبیعی در مقطع كارشناسی، 52 درصد در رشته زراعت فارغ التحصیل شده اند. 

ـ دانشجوی راه یافته به دانشگاه در این رشته‌ها به دلیل عدم آشنایی و علاقه به آن، فاقد كارآیی لازم در زمان ورود به بازار كار است. نظر سنجی سازمان مذكور در سال 1382 نشان می‌دهدكه تنها ده درصد دانشجویان این رشته‌ها به دلیل علاقه به كار در این بخش، انتخاب رشته كرده و 77 درصد آنها انگیزه اصلی خود را فقط قبولی در دانشگاه ذكر كرده اند. عده زیادی از آنها در زمان ورود به دانشگاه، از این رشته هیچ گونه شناختی نداشته اند. بر اساس مطالعه ای كه در دانشگاه اصفهان انجام شده است، 72 درصد دانشجویان در زمان انتخاب رشته هیچ گونه شناختی از این رشته نداشته اند و این نشان دهنده این حقیقت است كه هیچ كدام از آنها یا كشاورز و روستایی نبوده و یا به هر نحوی با این بخش در ارتباط نبوده اند.

چه باید كرد؟
با توجه به مطالب گفته شده و برای افزایش توان بهره وری علمی دانشجویان و ورود آنها به عرصه كار و حتی كارآفرینی توجه به نكات زیر ضروری باشد.

ـ آهنگ پذیرش دانشجو باید در رشته‌های كشاورزی با توجه به محیط كار كه مناطق روستایی و مزرعه می‌باشد، كاهش یافته و بر اساس ضوابط مشخصی انجام شود.

ـ باید امكانات و تخصص‌های لازم در مراكز دانشگاهی گسترش یافته و روحیة كار در دانشجویان این رشته‌ها افزایش یابد تا دانشجو به محض ورود به بازار كار جذب شود.

ـ با توجه به اینكه تنها 6/0 درصد از شاغلین بخش كشاورزی، تحصیلات دانشگاهی دارند، ضرورت انتقال فن آوری‌های نو از طریق مراكز ترویجی به كشاورز ضروری است. ترویج تنها حلقه اتصال بین كشاورزی سنتی و مدرن است كه در انحصار بخش دولتی قرار داشته و فاقد كارآیی لازم است. بنابراین خصوصی سازی در این بخش از طریق ایجاد تسهیلات برای فارغ التحصیلان هر رشته می‌تواند باعث انتقال فن آوری و كاهش نرخ بیكاری شود.

ـ دولت باید راه كارهای قانونی برای حضور كارشناسان و فارغ التحصیلان را در زیر بخش‌های كشاورزی فراهم كند و یا از طریق ایجاد تسهیلات بانكی قابل دسترس آنها را در متن تولید قرار دهد. حضور تنها 30 درصد از پتانسیل علمی فارغ التحصیلان و كارشناسان كشاورزی در مزارع گندم یكی از عوامل مهم خودكفایی گندم بوده و در صورت استفاده از تمام این پتانسیل می‌توان تولید گندم را تا 18 میلیون تن افزایش داد.

برگرفته از سایت بازتاب

دو شنبه 3 مهر 1391برچسب:چای, :: 9:37 :: نويسنده : ساسان

اینفوگرافی – انواع چای

چای – این یک کلمه چینی هست که دقیقا به همین شکل وارد زبان هندی و فارسی شده. در گویش شمال چین آن را تـی تلفظ می کنند که به همین شکل وارد زبان انگلیسی شده. چای منبع غنی ای از کافئین و آنتی اکسیدان ها هست و تقریبا هیچ چربی، کربوهیدرات و پروتئینی ندارد.

 

انواع چای براساس نوع فرآوری خود قابل تمایز هستند

تفاوت انواع چای در نوع فراوری آن هاست . بعد از دیدن اینفوگرافی این مطلب، تفاوت فراوری چای های رایج را دیده اید و حالا می دانید فرق چای سفید و چای اولانگ در چیست ؟ یا تفاوت چای سبز و چای معمول چه هست ؟

دو شنبه 3 مهر 1391برچسب:گل,راعی, :: 9:1 :: نويسنده : ساسان

دستورالعمل كاشت، داشت و برداشت گل راعی  

 


گل راعی گیاهی است خشبی ، چند ساله ، با نام علمی Hypericum perforatum و از خانواده Hypericaceae . این گیاه در مناطق معتدله اروپا و آسیا می روید . در ایران در نواحی شمالی به خصوص اردبیل ، آستارا و گرگان به صورت خودرو در مراتع دیده می شود .  
 

 

مشخصات گیاه
گل راعی گیاهی است خشبی ، چند ساله ، با نام علمی Hypericum perforatum و از خانواده Hypericaceae . این گیاه در مناطق معتدله اروپا و آسیا می روید . در ایران در نواحی شمالی به خصوص اردبیل ، آستارا و گرگان به صورت خودرو در مراتع دیده می شود . ساقه این گیاه استوانه ای و مقطع عرضی آن دو گوش است . ارتفاع ساقه بسته به شرایط اقلیمی مختلف بین 50 تا 100 سانتیمتر و ضخامت آن بین 3 تا 5 میلیمتر است . برگهای این گیاه متقابل ، ساده و بدون 
دمبرگ هستند . چنانچه برگهای گل راعی در مقابل نور قرار گیرند نقاط روشنی بر روی آنها قابل مشاهده می باشد که محل تجمع اسانس می باشد . این گیاه دارای گلهای زرد رنگ با 5 گلبرگ می باشد . 


1- آماده سازی خاك:
در پاییز پس از دادن كودهای حیوانی پوسیده و شیمیایی لازم زمین شخم زده می شود. در این زمان اكسید فسفر 90-80 كیلو گرم در هكتار اكسید پتاس 170-160 كیلو گرم در هكتار همراه با كود حیوانی پوسیده در هنگام شخم با زمین مخلوط می‌گردد. قبل از كاشت نیز 160-150 كیلو گرم ازت نیز در اختیار زمین قرار می‌گیرد. (دو سوم قبل و یك سوم بعد از كشت).

2- روش و زمان كاشت:
كاشت گل راعی به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام می‌گیرد. در كشت مستقیم اواسط بهار، بذرها را بر روی ردیفهایی بعرض 40 سانتیمتر كشت كرده و پس از سبز شدن فاصله بوته ها را برروی ردیفها توسط تنك كردن در حدود 30-20 سانتیمتر تنظیم می‌كنند.
در كاشت غیر مستقیم می‌توان به دو صورت عمل كرد:
الف: كشت بذر در خزانه سرپوشیده در 25 بهمن و انتقال نشاء به محل اصلی در اواخر فروردین 
ب: كشت بذر در هوای آزاد در 20 اسفند و انتقال نشاء به محل اصلی در اواخر مرداد 
میزان بذر لازم جهت كشت یك هكتار 9/0- 2/1 كیلو گرم می باشد.


3- داشت (مراقبت و نگهداری): 
1-3- آبیاری منظم و كافی خصوصا" بعد از مرحله برداشت
2-3- مبارزه با آفات و امراض موجود در منطقه با روشهای توصیه شده 
3-3- دفع علفهای هرز در مراحل اول (قبل از كاشت و اوایل رویش)

4- برداشت

برداشت گل راعی معمولا" از سال دوم آغاز می گردد و عمدتا" در دو مرحله برداشت می‌گردد: 
1-4- اولین برداشت: خرداد 
2-4- دومین برداشت: اواخر مرداد
3-4- بنظر میرسد در مهر ماه هم برداشت صورت می‌گیرد كه كیفیت ندارد ولی برای جلوگیری از سرمازدگی شاید ضروری باشد.
با توجه به اینکه قسمت مورد استفاده این گیاه سرشاخه گلدار آن می باشد ، لذا درهنگام برداشت معمولا" 12-10 سانتیمتری قسمت فوقانی گیاهان قطع شده و پس از جمع آوری به خشك كن انتقال داده می شوند


دو شنبه 3 مهر 1391برچسب:ساندوز,sandoz, :: 8:10 :: نويسنده : ساسان

شركت دارساوين پارس نماينده انحصاري فروش كود آلي بيوسول فورته (اگروبيوسول سابق) محصول كارخانجات ساندوز اتريش مي باشد.

            كود آلي بيوسول فورته كودي با پايه گياهي ( كنجاله سويا ،كنجاله پنبه دانه ،عصاره ذرت و غيره) به شكل پلت خورد شده مي باشد كه شرايط فيزيكي٬ شيميايي٬ بيولوژيك و آلي خاك را بهبود بخشيده و ضمن آزاد سازي تدریجی و مداوم مواد غذايي مورد نیاز گياه ٬ مقدار هوموس خاك را به صورت قابل توجهي افزایش ميدهد.

اين كود داراي 50% هوموس (اسيد هيوميك و اسيد فولويك) مي باشد. وجود اين ميزان هوموس باعث حاصلخيزي خاك ، افزايش رشد ريشه و سبزينگي و افزايش ظرفيت نگهداري آب در خاك خواهد شد.

مهندس محسن حیدری


بخش كشاورزي
شركت دارساوین پارس
تهران - خ سعدی شمالی - خ شهید مرادی نور - پ22
تلفن:77524030- الي 9
فکس:77531304

موبايل: 09128175697
http://biosol.persianblog.ir/

 



ادامه مطلب ...
دو شنبه 3 مهر 1391برچسب:حدیث, :: 7:52 :: نويسنده : ساسان

حديث
امام علي(ع) مي فرمايند:

با پارسايان و حکيمان همنشيني کن و با آنان بحث و گفت وگو کن.

اگر نادان باشي به تو مي آموزند و اگر دانا باشي بر دانشت مي افزايي.

شرح غررالحکم، ۳/۳۷۲

 

یک شنبه 2 مهر 1391برچسب:محور, :: 10:19 :: نويسنده : ساسان
محورهاي همايش1- استحصال و بهره برداری از آب باران به منظور :

1-1 - احياء مراتع، جنگلها و بيابان زدايی

1-2 - آبياری تکميلی کشت ديم

1-3 - آبياری سيلابی (پخش سيلاب)

1-4 - مديريت رواناب های شهری (آبخيزداری شهری)

1-5 - منظر سازی جاده ها

1-6 - تامين آب شرب دام و حيات وحش

1-7 - تغذيه قنوات

1-8 - حفاظت آب و خاک

2- کيفيت روانابهای حاصل از بارندگی

3- روشهای سنتی استحصال آب باران

4- مسائل اقتصادی و احتماعی مرتبط
 
محورهاي همايش
برگزار كنندگان: انجمن علمی سيستمهای سطوح آبگير باران ايران

مرکز آموزش جهاد کشاورزی خراسان رضوی

مرکز تحقيقات کشاورزی و منابع طبيعی خراسان رضوی

پژوهشکده حفاظت خاک و آبخيزداری
مهلت ارسال چكيده مقالات: 30 مهر 1391
مهلت ارسال متن كامل مقالات: 30 مهر 1391
تاريخ برگزاري همايش: 22 و 23 آذر 1391
 
سايت همايش: www.rwcs2012.ir
تلفن تماس دبيرخانه: 05118717272-05118717123
آدرس دبيرخانه: مشهد بزرگراه شهيد کلانتری، بين آبادگران و مجتمع آيه ها، مرکز آموزش جهاد کشاورزی، بخش منابع طبيعی
محل برگزاري: مشهد
ایمیل: rwcsconference2012@gmail.com
 
نخستین همایش ملی سامانه های سطوح آبگیر باران - آذر91 - فراخوان همایش
 
 
یک شنبه 2 مهر 1391برچسب:همایش, :: 10:17 :: نويسنده : ساسان

اولین همایش ملی سامانه های سطوح آبگیر باران

 

 

 

 

 

 

به استحضار می رساند كه انجمن علمی سطوح آبگیر باران ایران و مركز آموزش عالی شهید هاشمی نژاد خراسان رضوی

اولین همایش ملی سامانه های سطوح آبگیر باران ایران22 الی 23 آذر ماه در  مشهد مقدس

موضوع همایش: مدیریت آب باران

 را برگزارد می نماید.

تاریخ های مهم:

ارسال اصل مقاله :      30 /7/91

اعلام نتیجه داوری:     30 /8 /91

آخرین مهلت ثبت نام:    10/9/91

 

اولین همایش ملی سامانه های سطوح آبگیر باران ایران22 الی 23 آذر ماه در  مشهد مقدس

موضوع همایش: مدیریت آب باران

تاریخ های مهم:

ارسال اصل مقاله :      30 /7/91

اعلام نتیجه داوری:     30 /8 /91

آخرین مهلت ثبت نام:    10/9/91

- هزینه های ثبت نام در همایش:

شركت در همایش برای هر نفر:  1000000 ریال ، شامل نهار وپذیرایی و كتابچه خلاصه مقالات

شركت در همایش برای اعضای انجمن و دانشجویان : 700000 ریال

شركت در همایش بدون مقاله  1500000 ریال و هزینه اقامت شامل صبحانه و شام برای هر

 نفر شب 400000 ریال

 

شنبه 1 مهر 1391برچسب:گلخانه, :: 14:8 :: نويسنده : ساسان

نویسنده : cheddan - ساعت ٧:٢٧ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٤ اسفند ۱۳٩٠
 

 


گروهی از محققان با الهام از ساختار پیچیده و عجیب حفره بینی شتر نیروگاه و گلخانه ای را در قلب صحرا راه اندازی کرده و به واسطه آن منطقه ای آباد و سرسبز را در بیابان به وجود آورده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این طرح رطوبتی که به واسطه حرارت سوزان بیابان تبخیر می شود برای آبیاری گلخانه ها متمرکز خواهند شد، سیستمی که مشابه عملکرد بینی شترهای کوهاندار است. این پروژه که احداث آن هزینه ای برابر 3.3 میلیون پوند در بر خواهد داشت، فضایی در حدود 10 هزار متر مربع را در قطر به خود اختصاص داده است و امسال تکمیل و افتتاح خواهد شد.

دانشمندان با الهام از عملکرد حفره های بینی شتر توانسته اند به یک غیرممکن بزرگ دست پیدا کرده و جنگلی دست ساز بشر را در قلب بیابانی در قطر برویانند. این گلخانه باز، می تواند حیات گیاهی را به یکی از غیر قابل سکونت ترین نقاط زمین بازگرداند.

آب از اعماق ماسه ها با کمک انرژی خورشیدی به سطح کشیده خواهد شد

حفره بینی شترها رطوبت تبخیر شده در هوا را به سرعت جذب می کنند، زمانی که این حیوان نفس خود را از دهان خارج می کند، حفره های بینی به سرعت رطوبت موجود در آن را به داخل کشیده و هر ذره آب درون آن را متراکم می کند تا شتر بتواند در شرایط طاقت فرسای بیابانی زنده باقی بماند. بینی این حیوان همچنین می تواند رطوبت شبهای مرطوب بیابانی را نیز به خود جذب کند.

در پروژه "جنگل صحرا" نیز از همین شیوه برای آبیاری گیاهان استفاده شده و طراحان با الهام از این مکانیزم سیستمی را طراحی کرده اند که نتایج آزمایشهای آن کاملا موفقیت آمیز بوده است.

پرچینها با الهام از ساختار بینی شترها می توانند رطوبت محیط را برای رشد گیاهان حفظ کند

در این پروژه با استفاده از انرژی خورشیدی، آب از اعماق زمین به درون ساختار شیشه ای بزرگی مکیده خواهد شد. سپس هوای داغ بیابان آب سطحی را تبخیر می کند اما پرچینهایی که در اطراف این سیستم تعبیه شده پیش از اینکه بخار در آسمان ناپدید شود آن را سرد کرده و حرارت گلخانه را برای رشد گیاهان مناسب نگه می دارد.

آزمایشهای انجام شده بر روی پرچینها در قطر موفقیت آمیز بوده است

از آنجایی که این هوای مرطوب سرد به واسطه حصارهایی که اطراف مجموعه قرار گرفته اند به وجود می آید، این هوا با لوله هایی که آب را از اعماق ماسه های داغ به سطح می آورند برخورد کرده و دوباره متراکم می شوند. به این شکل رطوبتی سطحی برای تغذیه و رشد گیاهان در فضا به وجود خواهد آمد.

نمایی کلی از طرح گلخانه در قلب بیابانی در قطر

گیاهان روییده شده در این پروژه در نهایت برای تولید سوخت زیستی به کار گرفته خواهند شد. این پروژه از ماه جولای افتتاح شده و عملیاتی خواهد شد.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، در پروژه آزمایشی این طرح از آب دریا، نیروی متمرکز خورشیدی، پرچینهای تبخیر کننده و حوضچه هایی برای ذخیره سازی نمک برای ایجاد گلخانه استفاده شده است.

شنبه 1 مهر 1391برچسب:رشته ترویج و آموزش کشاورزیچهارشنبه 23 فروردین 1391 06:44 ب,ظ ,طبقه بندی:ترویج و آموزش کشاورزی, ,رشته ترویج و آموزش کشاورزی : ترویج و آموزش کشاورزی نوعی آموزش غیر رسمی به روستائیان و علاقمندان به کشاورزی برای آشنائی و استفاده از فناوری‌های نو جهت افزایش تولید و بهره‌وری و درآمد و ارتقای سطح زندگی تولیدکنندگان کشاورزی و رسیدن به اهداف توسعه کشاورزی و روستائی است, ترویج کشاورزی یاری هدفدار در تصمیم‌گیری و شکل گیری نظرات تعریف شده است, کارشناسان آن را نوعی مداخله گری ارتباطی حرفه‌ای می‌دانند که توسط یک نهاد به منظور ایجاد تغییرات داوطلبانه رفتاری در کشاورزان با فرض داشتن منافع جمعی یا اجتماعی بنا می‌شود, هدف‌ها هدف ترویج کشاورزی رسیدن به اهداف توسعه کشاورزی و ارتقاء سطح زندگی کشاورزان بویژه کشاورزان خرده‌مالک و تهیدست است تا از طریق آشنائی با یافته‌های پژوهشی و فناوری بصورت ساده و کاربردی بتوانند با افزایش تولید و کاهش هزینه و کسب درآمد بیشتر سطح زندگی خود و خانواده را فراهم نمایند, ترویج کشاورزی در کشورهای در حال توسعه برای رسیدن به اهداف توسعه کشاورزی و روستائی یکی از عناصر ضروری است که بیشتر در قالب نظامهای دولتی و اخیرا در برخی کشورها بصورت فعالیتهای ترویج خصوصی کشاورزان را تحت آموزش به روشهای مختلف قرار می‌دهند, البته در کشور ما این هدف آنگونه که انتظار می‌رود محقق نگردیده است زیرا کارشناسان ما پس از تحصیل به خاطر کم تجربگی و تئوریک بودن مطالب درسی تدریس شده در دانشگاه اکثرا یا بیکارند یا هنگام ورود به عرصه کار و در عمل به جای کمک به رشد و توسعه کشاورزی و ترویج کشاورزی بین کشاورزان به پشت میز نشینانی تئوری پرداز و آمارساز مبدل می‌شوند که حتی کشاورزان نیز بر ناکار آمدی بسیاری از آنان در عرصه عمل به علوم آموخته شان شاهدند, و توجه به نابسامانی‌ها و عدم پیشرفت چشمگیر در این عرصه تاییدی بر این مدعااست مشکل اصلی ترویج در کشور ما عدم ارتباط منطقی مابین سه بخش تحقیقات, آموزش و ترویج است,زیرا هر کدام از این بخشها بطور جدا و منفصل از هم کار می‌کنند و ارتباطی با هم ندارندو یا اگر دارند بسیار محدود و غیر کارا است, برچسب ها: رشته, ترویج, اموزش, کشاورزی, رشته ترویج و اموزش کشاوری, امیت, مشکلات, اهمیت, اهداف, دنبالک ها: علم کشاورزی, ,بازديد : 81 , :: 12:46 :: نويسنده : ساسان

 

رشته ترویج و آموزش کشاورزی :

ترویج و آموزش کشاورزی نوعی آموزش غیر رسمی به روستائیان و علاقمندان به کشاورزی برای آشنائی و استفاده از فناوری‌های نو جهت افزایش تولید و بهره‌وری و درآمد و ارتقای سطح زندگی تولیدکنندگان کشاورزی

 و رسیدن به اهداف توسعه کشاورزی و روستائی است.


ترویج کشاورزی یاری هدفدار در تصمیم‌گیری و شکل گیری نظرات تعریف شده است. کارشناسان آن را نوعی مداخله گری ارتباطی حرفه‌ای می‌دانند که توسط یک نهاد به منظور ایجاد تغییرات داوطلبانه رفتاری در کشاورزان با فرض داشتن منافع جمعی یا اجتماعی بنا می‌شود.

هدف‌ها

هدف ترویج کشاورزی رسیدن به اهداف توسعه کشاورزی و ارتقاء سطح زندگی کشاورزان بویژه کشاورزان خرده‌مالک و تهیدست است تا از طریق آشنائی با یافته‌های پژوهشی و فناوری بصورت ساده و کاربردی بتوانند با افزایش تولید و کاهش هزینه و کسب درآمد بیشتر سطح زندگی خود و خانواده را فراهم نمایند. ترویج کشاورزی در کشورهای در حال توسعه برای رسیدن به اهداف توسعه کشاورزی و روستائی یکی از عناصر ضروری است که بیشتر در قالب نظامهای دولتی و اخیرا در برخی کشورها بصورت فعالیتهای ترویج خصوصی کشاورزان را تحت آموزش به روشهای مختلف قرار می‌دهند. 

البته در کشور ما این هدف آنگونه که انتظار می‌رود محقق نگردیده است زیرا کارشناسان ما پس از تحصیل به خاطر کم تجربگی و تئوریک بودن مطالب درسی تدریس شده در دانشگاه اکثرا یا بیکارند یا هنگام ورود به عرصه کار و در عمل به جای کمک به رشد و توسعه کشاورزی و ترویج کشاورزی بین کشاورزان به پشت میز نشینانی تئوری پرداز و آمارساز مبدل می‌شوند که حتی کشاورزان نیز بر ناکار آمدی بسیاری از آنان در عرصه عمل به علوم آموخته شان شاهدند. و توجه به نابسامانی‌ها و عدم پیشرفت چشمگیر در این عرصه تاییدی بر این مدعااست

مشکل اصلی ترویج در کشور ما عدم ارتباط منطقی مابین سه بخش تحقیقات، آموزش و ترویج است.زیرا هر کدام از این بخشها بطور جدا و منفصل از هم کار می‌کنند و ارتباطی با هم ندارندو یا اگر دارند بسیار محدود و غیر کارا است.

 

 

شنبه 1 مهر 1391برچسب:خرید گندم در سال91, :: 7:52 :: نويسنده : ساسان

نايب رئيس کميسيون کشاورزي مجلس: نرخ خريد تضميني گندم در سال آينده ۵۴۶ تومان تعيين شد

فارس- اسماعيل نيا نايب رئيس کميسيون کشاورزي مجلس از تصويب افزايش ۳۰ درصدي خريد تضميني گندم در سال آينده خبر داد. براين اساس قيمت ۴۲۰ توماني امسال گندم به ۵۴۶ تومان در سال آينده مي رسد.

پيوندها
  • ردیاب خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شرکت های فنی مهندسی کشاورزان جوان و آدرس fanykshavarzi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 30
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 42
بازدید ماه : 42
بازدید کل : 26024
تعداد مطالب : 204
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1



آخرین اخبار مشهد: