کم خونی
شرکت های فنی مهندسی کشاورزان جوان
اطلاع رسانی به مدیران عامل شرکتهای فنی مهندسی کشاورزی خراسان رضوی
دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:کم خون, :: 8:49 :: نويسنده : ساسان

? نشانه هايي از ابتلا به کم خوني

¤ اگر بيشتر اوقاف غذاهاي فرآيندشده و آماده بخوريد، يا بعضي وعده هاي غذايي (مثل صبحانه) را از برنامه غذايي تان حذف کنيد، يا ريزه خواري داشته باشيد، يا از همه گروه هاي غذايي استفاده نکنيد، ممکن است آهن و ساير موادمغذي را به مقدار کافي دريافت نکنيد. دراين صورت، اگر علائم ذکرشده در بالا را داشتيد، احتمالا دچار کم خوني هستيد.

¤ کم خوني مي تواند در اثر مشکلات پزشکي اصولي و دريافت يا جذب ناکافي آهن در بدن به وجود آيد. تنها راه تشخيص کم خوني، دادن آزمايش خون است. اگر فکر مي کنيد دچار کم خوني هستيد، حتما به پزشک مراجعه کنيد.

¤ اگر نسبت به کم خوني خود شک داريد، هرگز مقادير بالاي مکمل هاي آهن را مصرف نکنيد، زيرا دريافت مقادير زياد آهن، مسموميت زاست و عوارض بدي دارد.

براي تشخيص قطعي کم خوني بايد به پزشک مراجعه کنيد و خودتان براساس علائم بالا نمي توانيد بگوييد حتما دچار کم خوني هستيد، زيرا علائم کم خوني مي تواند مشابه علائم ساير بيماري ها باشد و کمبود آهن به تنهايي، علت بروز کم خوني نيست.

? علل کم خوني فقر آهن

هر شرايطي که به از دست دادن آهن (به هر طريقي) و جايگزين نشدن آن بينجامد، به کم خوني فقر آهن منجر مي شود. از دست دادن آهن ممکن است به صورت خون ريزي از دستگاه گوارش و... باشد. دستگاه گوارش محل شايعي براي از دست دادن خون به صورت بيمارگونه است.

از جمله علل کم خوني فقرآهن مي توان به موارد زير اشاره کرد:

¤ بدخيمي هاي دستگاه گوارش، زخم هاي معده و اثني عشر، انگل ها و...

¤ افرادي که بنا به دلايلي بايد مرتبا خون بدهند (مثلا به دليل افزايش بيمارگونه در تعداد سلول هاي قرمز خون) نيز درمعرض کم خوني فقرآهن هستند.

¤ کمبود آهن در رژيم غذايي موجب فقدان جايگزين مناسب براي آهن از دست رفته مي شود.

¤ افزايش نياز در نوجوانان يا خانم هاي باردار نيز علت شايع ديگري است.

اگر بخواهيم شرايط به وجود آورنده کم خوني فقر آهن را به طور خلاصه مرور کنيم، مي توانيم آنها را به عنوان عواملي درنظر بگيريم که باعث تخليه ذخاير آهن بدن مي شوند که شامل موارد زير است:

¤ رشد سريع در شيرخوارگي و نوجواني

¤ اهداي بيش از اندازه خون

¤ مصرف ناکافي آهن در غذاها

به دنبال تخليه ذخاير آهن، ساخت گلبول هاي قرمز در خون ادامه مي يابد و اين درحالي است که آهن در دسترس اين سلول ها نيست. به اين ترتيب مقدار آهن به کار رفته در آنها کاهش مي يابد و اين امر به بروز علائم مختلف منجر مي شود.

? درمان

تعيين نوع و روش درمان به عواملي مانند سن بيمار، وضعيت سلامتي و پزشکي او، ميزان و شدت کم خوني فقرآهن و علت ايجادکننده آن، تحمل بيمار براي درمان و... بستگي دارد.

اول از همه، مصرف غذاهاي با آهن بالا توصيه مي شود مثل: گوشت قرمز، گوشت سفيد، ماهي و حبوبات.

از طرف ديگر امروزه فرآورده هايي به صورت قرص و... وجود دارد که محتوي آهن است و مي تواند ذخاير تخليه شده را به حالت طبيعي برگرداند. از عوارض اين داروها، ايجاد ناراحتي گوارشي است که بيمار نمي تواند آن را تحمل کند. به خصوص اينکه بهتر است اين داروها با معده خالي يا همراه با آب پرتقال مصرف شوند و اين حالت به عارضه ناراحتي گوارشي دامن مي زند. به خاطر داشته باشيد که بايد هميشه اين داروها را مثل هر داروي ديگري، دور از دسترس کودکان نگهداري کنيد.

در مواردي نياز به مصرف آهن به صورت تزريقي است. نکته مهم در درمان اين است که در صورت بروز عوارض، پزشک معالج خود را مطلع کنيد تا اقدامات لازم صورت گيرد و تحت هيچ شرايطي به صورت خودسرانه دارو را قطع يا شروع نکنيد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • ردیاب خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شرکت های فنی مهندسی کشاورزان جوان و آدرس fanykshavarzi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 38
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 39
بازدید ماه : 146
بازدید کل : 26128
تعداد مطالب : 204
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1



آخرین اخبار مشهد: